שלושה חודשים לבחירות באשדוד והפיצול ברחוב החרדי רק הולך וגדל. בתחילת השבוע אומתו השמועות על מועמדותו של אבי אמסלם לראשות העירייה עם ההודעה הרשמית שהוציאה מועצת חכמי התורה של ש"ס.
2 צפייה בגלריה
אבי אמסלם עם אריה דרעי
אבי אמסלם עם אריה דרעי
אבי אמסלם עם אריה דרעי
(צילום: פרטי)
המהלך שיזם יו"ר התנועה אריה דרעי בעקבות האכזבה מראש העירייה יחיאל לסרי התקבל ברגשות מעורבים בקרב המצביעים, שחלקם כבר מחשבים מסלול מחדש ושוקלים להעביר את תמיכתם לרשימות מסורתיות וחרדיות אחרות. בסיעת יהדות התורה שהצהירו אמונים ללסרי לא מראים כרגע סימני נסיגה וייתכן כי המהלך של ש"ס יגרום ליריבות פוליטית בין שתי הרשימות החרדיות שצעדו עד כה יד ביד.
"בש"ס לא יודעים איך לרדת מהעץ אחרי שהתנתקו מלסרי", אומר גורם חרדי בכיר. "המועמדות של אמסלם נראית כמו לקיחת סיכון לא מחושב בכלל. הסיכויים שלו להיבחר לראשות העירייה נמוכים, אבל מנגד הרשימה עלולה לאבד מנדטים בקדנציה הבאה".

2 צפייה בגלריה
יחיאל לסרי
יחיאל לסרי
יחיאל לסרי
(צילום: צפריר אביוב)

מנגד סבורים גורמים אחרים כי ההודעה של מועצת חכמי התורה חיסלה סופית את סיכוייו של לסרי להיבחר לראשות העירייה. להערכתם, ויינגרטן יבטל את ההסכם עמו עד הבחירות.
אמסלם שקיבל את דין התנועה מאמין שאשדוד מוכנה לראש עירייה חרדי: "אני לא מוציא מכלל אפשרות שאגיע לאחד משני המקומות הראשונים. ברגע שהוחלט שארוץ אז אין שום סיבה שלא נכוון למקומות האלו".

"האני מאשים" של ש"ס


רק לפני מספר חודשים היה נדמה כי הרשימות החרדיות יכבשו את מועצת העיר. אמסלם מהצד של ש"ס ושותפו יחיאל ויינגרטן מיהדות התורה קיוו לשחזר את ההצלחה בבחירות לכנסת ודיברו על תוספת של כשלושה-ארבעה מנדטים בבחירות המוניציפליות. "אנחנו נקבל 13 או 14 מנדטים בבחירות הבאות", הצהירו השניים בביטחון. מאחורי הקלעים החלו כבר סימני ההתפוררות של האידיליה החרדית, בעיקר מהצד של ש"ס שפנטזו לנצל את כוחם כדי להושיב על כיסא ראש העירייה מועמד נוח יותר מלסרי.
לפני מספר חודשים הצטרף למירוץ ברק סרי, יועצו לשעבר של דרעי ומקורבו. המועמדות של סרי, שלא היה מעורב לפני כן בעשייה הציבורית, הובילה להשערה המושכלת כי סומן על ידי דרעי כאלטרנטיבה ללסרי. סביב המועמד החדש נוצר באז תקשורתי ועד מהרה הוכתר סרי כאיום הגדול ביותר של לסרי.
התמונה החלה להתהפך כשיהדות התורה, בראשות ויינגרטן, חתמו על הסכם עם לסרי והכריזו על רצונם לשתף עמו פעולה גם בקדנציה הבאה. זמן קצר לאחר מכן קיבל ראש העירייה את תמיכת הליכוד שכללה גם תקציב מימון בסך 1.5 מיליון שקלים. בש"ס ערכו בדק בית והבינו כנראה כי הסיכויים של סרי לנצח בבחירות הקרובות הולכים ומתמעטים.

קראו גם:

דרעי מצא את עצמו בתסבוכת: מצד אחד הוא ואמסלם דיברו בכל הזדמנות על האכזבה שלהם מלסרי אבל מצד שני איש מהמועמדים האחרים לראשות העירייה אינו מתאים לערכיה הדתיים והמסורתיים של התנועה. לפני כשבועיים, אחרי שהוועדה המוניציפלית של יהדות התורה נתנה גושפנקה רשמית להסכם עם לסרי, החלו להתפרסם ידיעות על מועמדותו של אמסלם לראשות העירייה.
תחילה ניסה אמסלם להכחיש את הדברים ואף הרחיק לכת ואמר כי מדובר בספין, אך ביום ראשון התפרסמה ההודעה הרשמית של מועצת חכמי התורה. בהודעה נכתב: "נועצנו בדבר והחלטנו להטיל על רבי אברהם אמסלם את השליחות להתמודד לראשות עיריית אשדוד כדי להרים את קרנה של תורה ולהביא לתנופה גדולה בעיר ברוחניות ובגשמיות".
מנהיגיה הרוחניים של התנועה המשיכו את הקו של אמסלם ודרעי והאשימו את ההנהגה הנוכחית באפליית הציבור החרדי. "נפרצו לחלוטין חומות קדושת השבת ושבת המלכה הפכה למרמס בראש כל חוצות, בפרט בשנים האחרונות שבו חילולי השבת", נכתב בהודעה. "קיים מצב של אפליה קשה כנגד הציבור החרדי בכלל וציבור בני התורה הספרדים בפרט. מוסדות החינוך נמצאים בתנאים קשים ובמבנים שאינם ראויים. וכן אפליית החרדים בנושא הדיור כשבהסכם הגג לא ניתנה דירה אחת לציבור החרדי".

לאן יתפצלו הקולות


הטענות של רבני ש"ס מנוגדות לדעתם של המועמדים החילונים לראשות העירייה שמאשימים את לסרי בהענקת הטבות מרחיקות לכת לציבור החרדי. המדיניות של ראש העירייה היטיבה עד כה עם נציגי יהדות התורה ועם רבנים בש"ס ממשפחות אבוחצירא ופינטו, שהביעו את רצונם כי לסרי ימשיך לקדנציה נוספת. אחד מאוהדיו של לסרי הוא חבר המועצה מני אזולאי, מספר 2 בש"ס, שבירך אותו במספר הזדמנויות. כעת, עם קבלת ההחלטה של מועצת חכמי התורה, ייתכן כי אזולאי ויתר הרבנים יצטרכו ליישר קו עם ההנהגה הראשית.
מי שעלולים ל"מרוד" בקלפיות הם התושבים שהצביעו עבור ש"ס בבחירות 2018. על פי הערכות, כשליש מתוך 19,500 מצביעים הם חובשי כיפה או שומרי מסורת שאינם מחויבים לפעול לפי ההוראות של מועצת חכמי התורה. קולותיהם עשויים להתפזר בין הרשימות השמרניות של לסרי, יוצאי הודו או הרשימה של נציג הקהילה האתיופית איצ'ולתם מסאלה. אחרים עלולים להעניק את תמיכתם ליהדות התורה או לרשימה החרדית החדשה "קול הלב" בראשות מאיר בן חמו.
סוד ההצלחה של אמסלם היה בקשר הישיר שלו עם התושבים. כעת, כשהוא לוטש עיניים לכיסא ראש העירייה, הוא עלול לאבד את האמון שנתן בו האזרח הקטן. "רציתי את אמסלם שיעזור לי בעירייה, שישפיע ברמה האישית", אמר השבוע אחד התושבים. "אבל עכשיו הוא רוצה להיות ראש עירייה אז אני אתן את הקול שלי לסיעה אחרת". אחד הפעילים בקהילה ההודית, הידועה בזיקה שלה לדת ולמסורת, אמר: "אצביע לאמסלם לראשות העירייה ולרשימה ההודית למועצה".
חוסר האונים גדול במיוחד בקרב הציבור החרדי-ספרדי שמרגיש את אי היציבות של ההנהגה. "תצא לרחוב ותשמע את הציבור של ש"ס ותבין מה הוא מרגיש", אמר גורם בש"ס. "הרצתם את ברק סרי ואז אמרתם שהוא לא ממריא. אמסלם הכחיש שהוא מתמודד אבל עכשיו כן מריצים אותו, אז מה עכשיו?".

"נהיה במירוץ בכל הכוח"


במידה ובש"ס יחזרו בהם מהמועמדות של אמסלם, כפי שעשו בעניין של סרי, ייתכן ולא תהיה להם ברירה אלא לחזר לפתחו של לסרי. שאר המועמדים מובילים קמפיין אנטי חרדי וההצהרות של מועצת חכמי התורה על חילול השבת באשדוד לא יובילו לקירוב לבבות בין היריבים הפוליטיים. המועמד היחיד שיוכל לקדם את האינטרסים של הציבור החרדי, ואף הציג על כך קבלות, הוא לסרי.
במטה של לסרי קיבלו בהססנות את המועמדות של אמסלם ומעריכים כי מדובר בעוד ספין מבית מדרשה של ש"ס. ביהדות התורה סירבו להגיב למהלך של דרעי אך גורמים ברשימה טענו כי הם הולכים עם לסרי "כמו ברזל".
אמסלם אמר השבוע: "זה מרגיש לי מאתגר, מעניין והמטרה היא עכשיו לפעול. הייתה פה שליחות, אין פה עניין של כבוד, וצריך לבצע את השליחות הזו בכל הכוח. ההנהגה הרוחנית של מועצת חכמי התורה החליטה ובעולם הזה צריך לבצע ולא לשאול שאלות".
איך אתה בוחן את הסיכוי שלך להתברג לסיבוב השני?
"תמיד אמרתי שיהיה סיבוב שני ואני יכול להגיד לך שנהיה במירוץ ובכל הכוח. אני לא מוציא מכלל אפשרות שגם אגיע לאחד משני המקומות הראשונים".
מה יקרה עכשיו עם יהדות התורה שעדיין נחושה כנראה לתמוך בלסרי?
"אני לא יודע מה הם יעשו או יחליטו, אבל אני יודע דבר אחד: הם יצטרכו לבחור בין מועמד חרדי או מועמד אחר. אני עדיין מאמין שהם לא יגרמו לפיצול הקול החרדי. שלושה חודשים זה נצח, ונעשה הכל כדי לאחד את כולם. לא יהיו פה צבעים שונים".
אתה באמת חושב שאשדוד, בה יש רוב חילוני ומסורתי, מוכנה לראש עירייה חרדי?
"בהחלט. אני חושב שאני יכול להיות ראש עירייה של כולם, בדיוק כמו שיכול להיות ראש עירייה מהמגזר הרוסי או מכל מגזר אחר. לא חושב שאמורים לבחון מועמד לפי גודל הכיפה שלו או הצבע שלה, אלא לפי העשייה והשקפת העולם. כבר הוכחתי שאני פועל למען כל המגזרים ללא יוצא מן הכלל. אנחנו חיים בעיר שבה כולם מכילים את כולם, עם מגוון דעות ואוכלוסיות שונות. יש לא מעט שכונות מעורבות ובניינים מעורבים וכל המגזרים יודעים לחיות עם כולם. אמשיך להיות נגיש לכולם ויחד עם חברי מועצת העיר נדאג לפתרון כל הבעיות הקיימות בעיר".
יש תרחיש שבו תרדו בקרוב מהעץ ותחברו ללסרי?
"אני רץ עד הסוף כדי לנצח, חד משמעית".