ציפי ברנד - "מבטיחה לרוץ עד הסוף"


מכהנת כעשר שנים חברת מועצת העירייה, בת 53. בין היתר שימשה בתפקידים של סגנית ראש עירייה. בעברה הייתה עיתונאית, מפיקה ובמאית סרטים דוקומנטריים. זוכת פרס אמי.
8 צפייה בגלריה
ציפי ברנד
ציפי ברנד
ציפי ברנד
(צילום: תומי הרפז)
מהם הנושאים שהתל אביבים סבלו מהם הכי הרבה בקדנציה האחרונה?
"לדעתי העיר לא מנוהלת. הכאוס במרחב הציבורי שנולד מאמביציה לא שקולה של ראש העירייה לקדם הכל בבת אחת, גרמה לחורבן ולסבל מתמשך לתושבים ולבעלי העסקים. חפירות, עומסי תנועה, פקקים, וכמובן אובדן הבטחון האישי ברחוב ואובדן השליטה של העירייה. כמו כן העיר מובילה את דירוג הערים המסוכנות בישראל להולכי רגל".
"תל אביב־יפו גם נמצאת במגמה להפוך לעיר של 'עשירים בלבד' – העירייה מעדיפה יזמי נדל"ן על תושבי ותושבות העיר ורואים את זה בכל היבטי החיים: בתשתיות, במערכת חינוך קורסת בגלל היעדר צוותי חינוך, בהזנחה של דרום העיר וסביבת התחנה המרכזית ועוד".
אם תבחרי, מהו הדבר הראשון שבו תטפלי?
"ראשית אשקם את מערכת החינוך - עם פתרונות מחוץ לקופסה, כגון הסבת מבנים ויצירת דיור בר השגה לצוותי חינוך".
תרוצי עד הסוף או שתחברי לסיעה אחרת כפי שקרה בקדנציה הקודמת?
"רצה עד הסוף! בשבילי תל אביב-יפו היא לא פרס ניחומים או חלטורה. אני לא פוליטיקאית מוצנחת, לא איש עסקים משועמם - אני דור רביעי בעיר".

ראובן לדיאנסקי - "אטפל בכפייה הדתית שהרימה ראש"


המועמד לראשות עיריית תל אביב-יפו וראש רשימת "חי - חילונים ירוקים", בן 52. מכהן כחבר מועצת העיר שלוש קדנציות ובאחרונה שימש כסגן ראש העירייה הממונה על תחום איכות הסביבה, קיימות ושיפור פני העיר.

8 צפייה בגלריה
ראובן לדיאנסקי
ראובן לדיאנסקי
ראובן לדיאנסקי
(צילום: אייל נבו)

מהם הנושאים שהתל אביבים סבלו מהם הכי הרבה בקדנציה האחרונה?
"התנועה הבלתי נסבלת ברחבי העיר שתוצאותיה הם הפקקים האין סופיים. התחבורה הציבורית לא נגישה, לא ירוקה, לא יעילה ולא פועלת שבעה ימים בשבוע ועל כן היא לא מהווה לצערי, עבור רבים, אלטרנטיבה לרכב הפרטי".
אם תבחר, מה הדבר הראשון שבו תטפל?
"אטפל באופן מידי במרחב הציבורי שהופקר על ידי חולדאי. רחובות העיר מופקרים לגופים קיצוניים וחשוכים. יש יותר ויותר אירועים שמתקיימים בהפרדה, הכפייה הדתית מרימה ראש וההדתה מתעצמת. בנוסף אפעל להפחתה משמעותית של זיהום האוויר, הרעש בעיר, ניקיון הים והעיר ולהגברה משמעותית של האנרגיה המתחדשת. אני גם רואה את קריסת החינוך הממלכתי בעיר - מחסור באנשי הוראה, רמת ההוראה והלמידה בירידה מתמדת, שעות הלימוד מתקצרות ויש הרבה יותר ביטולי שיעורים".
מדוע אתה מתמודד למרות שאינך נחשב לבעל סיכויים ריאליים?
"אני המועמד הכי מנוסה מהחדשים. אני רץ לראשות העיר בכל הכוח, מקבל תגובות מצוינות ותמיכה גדולה. אני משוכנע שבבחירות הללו אף אחד מהמועמדים לא יגיע לתמיכה של 40% מהמצביעים בסיבוב הראשון. אני בטוח שבסיבוב השני אהיה זה שיתמודד מול חולדאי ואנצח אותו".

אורנה ברביבאי - 3 חודשים לבחירות ועדיין אין מצע


חברת הכנסת מטעם 'יש עתיד', בת 60. כיהנה כשרת הכלכלה והתעשייה בממשלה ה-36. לקראת הבחירות לכנסת ה־25 שובצה במקום השני ברשימה ושבה לכהן לאחר הפסקה. ב-21 ביוני 2023 הודיעה שתפרוש מהכנסת ותתמודד בבחירות לראשות העיר תל אביב שיתקיימו ב-31 באוקטובר.

8 צפייה בגלריה
אורנה ברביבאי
אורנה ברביבאי
אורנה ברביבאי
(צילום: טל שחר)

ברביבאי: "בתל אביב־יפו נעשו דברים מצוינים אך היא עומדת בפני אתגרים חדשים הדורשים התאמה, ניהול מתקדם ופתרונות יצירתיים. בקרוב אציג את התוכניות שלי לגבי כלל הנושאים שעולים בעיר וזאת תוך ראיית צרכי התושבים בנושאים רבים ומגוונים ויישומם בראייה ארוכת טווח".
ברביבאי סירבה להתייחס לשאלות שנשאלה כמו שאר המועמדים. בין היתר היא העדיפה שלא לענות על – במידה ולא תיבחרי האם תשמשי כחברת מועצה או תפרשי?

רון חולדאי - לא התייחס לשאלה מדוע אינו פורש


ראש העירייה המכהן, בן 78, יסיים באוקטובר את הקדנציה החמישית שלו. במידה וייבחר יכנס לקדנציה השישית כראש עיריית תל אביב־יפו. חולדאי הוא ראש עירייה שכיהן הכי הרבה זמן בתפקיד מספר 1 בעיר, אחרי שלמה להט (צ'יץ) שכיהן ארבע קדנציות.

8 צפייה בגלריה
רון חולדאי
רון חולדאי
רון חולדאי
(צילום: ריאן)

אלא שבמקום להתמודד עם שאלות כמו מהם הדברים העיקריים מהם סובלים תושבי העיר, או למה הוא אינו פורש, העדיף הראש המכהן לא לענות. הוא לא סיפק תשובה גם לשאלה האם יישב באופוזיציה במידה ויפסיד.
הוא רק ציין כי: "הקדנציה האחרונה הייתה המוצלחת ביותר מאז היותי ראש העיר. שיפצנו את כל בתי הספר ומרכזי הקהילה, פתחנו מרכזים קהילתיים חדשים (קאנטרי ארלוזרוב, קאנטרי שוק עלייה) והורדנו משמעותית את יוקר המחייה בעיר. בקדנציה הבאה, עם בואה של הרכבת התחתית שתפתח עוד החודש, יהיה פשוט יותר לנוע בעיר".

קראו גם:

מיטל להבי - "אין מרצ? אגייס כספים מפעילים מרכזיים"


יו"ר מרצ בת"א-יפו, בת 63, אמא ל-2 ילדים ביולוגיים ובת מאומצת. חברת מועצה 20 שנה וסגנית ראש העיר 12 שנים. לפוליטיקה הגיעה מפעילות ציבורית כיו"ר ועד שכונה, מזכירת שוק הכרמל ומקימת הפורום הירוק של תושבי ת"א-יפו. כיום חברה בצוות משבר האקלים בבית הנשיא.

8 צפייה בגלריה
מיטל להבי
מיטל להבי
מיטל להבי
(צילום: יריב כץ)

מהם הנושאים שהתל אביבים סבלו מהם הכי הרבה בקדנציה האחרונה?
"עבודות התשתית לביצוע 3 קווי רכבת בו זמנית, במקביל למיזמי בנייה של התחדשות עירונית, גרמו לתושבים לסבול מפקקים קשים, הסדרי תנועה שמשתנים לעיתים תכופות וגריעת חנייה. העיר דורגה במקום הראשון ביוקר המחייה, מה שמייצר הגירה שלילית של הון אנושי ומבריח ממנה עסקים קטנים".
אם תיבחרי, מה הדבר הראשון שתטפלי בו?
"להחזיר את הביטחון האישי לתושבים ולפני הכל, את הביטחון על המדרכות. לכן אקדם הקמת לובי חזק בשלטון המקומי שידחוף לחקיקה שתחייב לוחית רישוי על הקורקינטים וכל הדו גלגליים הפרטיים, מה שיאפשר אכיפה אלקטרונית יעילה תוך המתמקדות בעבירות מסכנות חיים. אפעל להקמת חזית ליברלית נאורה כנגד ההדתה וכניסת הזרם המשיחי למוסדות חינוך ולעיר".
איך את מתכוונת לרוץ בהתחשב בכך שמר"צ אינה בכנסת?
"היעדרה של מרצ מהכנסת רק מחזקת את הצורך במרצ חזקה בעיר. בימים אלו אני עוסקת בבחינה של חיבורים אפשריים וגם בגיוס של משאבים לטובת הריצה. אני מאמינה כי לאור ניסיוני והישגיי המוכחים אזכה לתמיכה של פעילים מרכזיים בעיר. מצער בעיניי שחוקי הבחירות הקיימים מקנים יתרון מובנה לסיעת בת של מפלגה בכנסת ואת זה צריך יהיה לשנות בעתיד".

ליאור קיי אבישי - "לא אפרוש ברגע האחרון"


בן 48, מנהיג 'הפרלמנט האזרחי תל אביב־יפו', תנועה עירונית הפעילה משנת 2014. עובד סוציאלי בעיסוקו.

8 צפייה בגלריה
ליאור קיי אבישי
ליאור קיי אבישי
ליאור קיי אבישי
(צילום: ריאן)

מהם הנושאים שהתל אביבים סבלו מהם הכי הרבה בקדנציה האחרונה?
"נושא הדיור ללא ספק. ב־1998, כשחולדאי החל להיות ראש עיר, אפשר היה לשכור דירה במרכז ת"א ב־1,100 שקל, כאשר שכר המינימום עמד על 2,700 שקל. היום אפשר לחלום על היחס הזה של משכורת מול דמי שכירות. כמו כן, היה יותר קל להתנייד ממקום למקום. לחולדאי ולעוזריו יש אחריות בהתדרדרות השירותים לתושבים, שהם אלו שהולכים לבחירות וגרים בעיר הזאת".
אם תיבחר, מה הדבר הראשון שתטפל בו?
"אטפל במה שאני מכנה 'רמיסת הדמוקרטיה העירונית' בעיר. הכוונה שלי היא שאין כאן ארגוני תושבים. כראש עירייה אני מתכוון לשקם את הנזקים שחולדאי עשה בתחום הדיור והתחבורה הציבורית. אכניס את העירייה כיזמת בתחום הדיור וארחיב את מעורבותה גם בתחום התחבורה".
מה מבטיח לאלו שיצביעו עבורך שלא תפרוש ברגע האחרון?
"אני מתכוון לנצח את חולדאי, אבל גם אם הוא ימשיך לקדנציה שישית, אמשיך להוות אופוזיציה למדיניות שלו. הבחירות מבחינתי הן אמצעי להעברת מסר ליצירת מדיניות חדשה בעיר. אני מוביל התארגנות תושבים מ־2014 ואמשיך זאת גם אחרי הבחירות. בשונה מהמועמדים אחרים וממפלגות שצצות כמה חודשים לפני הבחירות ונעלמות יום אחרי, אני לא מתכוון להיות שטיח קואליציה מקיר לקיר שלו או סגן ראש עירייה עם משכורת של 40,000 שקל ואפס סמכויות כפי שחלק מהמועמדות והמועמדים לראשות העיר עשו בקדנציה הארוכה של חולדאי".

עמוס שפירא - "התושב יהפוך אצלי ללקוח"


יזם ומנהל חברתי ועסקי, בן 74. לשעבר נשיא אוניברסיטת חיפה ומנכ״ל אל על, סלקום וחוגלה קימברלי. מכהן כיום כיו"ר 'ועדת שפירא' העוסקת בחינוך המיוחד. נולד, התחנך וגדל בדרום העיר תל אביב.

8 צפייה בגלריה
עמוס שפירא
עמוס שפירא
עמוס שפירא
(צילום: ריאן)

מהם הנושאים שהתל אביבים סבלו מהם הכי הרבה בקדנציה האחרונה?
"הפקרת המרחב הצבורי בעיר: הפקקים, החפירות, הסכנה על המדרכות, ההתעללות המיותרת בחניות והרחבת הפער בתשתיות בין דרום העיר ליתר האזורים.
"גם מחירי הדיור המזנקים, ובעיקר עלות השכירות העסיקה רבות את התושבים וגרמה לעזיבת אלפי צעירים ומשפחות. לעירייה 13,000 נכסים בבעלותה שעליהם היה ניתן להקים לפחות 10,000 יחידות עבור דיור בר השגה. ברשותי חוות דעת מקצועיות שתומכות בסוגיה הזו. עד היום, במשך 25 שנה, הוקצו 400 יחידות דיור בלבד".
אם תיבחר, מה הדבר הראשון שתטפל בו?
"איישם את התפיסה הניהולית שלי שאומרת: "הלקוח (התושב) במרכז!". אילו רק היו מקשיבים לתושבים ולרצונותיהם כפי שעושים במגזר העסקי. אפעל לבניית קשר, האזנה אמיתית לתושבי העיר ומצוקותיהם, בין היתר על ידי עידוד מעורבות של תושבים ופעילי רובעים ושכונות בנעשה בעיר.
"אטפל בתחילה בכל מה שמתרחש במרחב הציבורי עם דגש מיוחד על דרום העיר, וכן אפעל לבנייה מואצת של דירות בשכירות בת השגה וטיפול ברמת הישגי החינוך בעיר".
תשב באופוזיציה במידה ולא תיבחר?
"אני בטוח שתושבי תל אביב־יפו יבחרו בי כראש העיר הבא. אצלי זו אינה מקפצה לפוליטיקה הארצית או פרס ניחומים נוצץ. אני המועמד היחיד בעל ניסיון עצום ־ הן במגזר הצבורי והן בעסקי".

יובל צלנר - "חנייה ב'כחול לבן' רק לתושבי העיר"


איש עסקים ופוליטיקאי, בן 45 . שימש כחבר כנסת מטעם מפלגת קדימה כשנה במצטבר בשלהי הכנסת ה־18 ובשלהי הכנסת ה־19.

8 צפייה בגלריה
יובל צלנר
יובל צלנר
יובל צלנר
(צילום: שי פרנקו)

מהם הנושאים שהתל אביבים סבלו מהם הכי הרבה בקדנציה האחרונה?
"בשנים האחרונות הסבל הגדול ביותר נוגע לתחבורה. שנים של בניית המטרו בקרקע שהופקעה מעיריית תל אביב־יפו, בניית נת"צים ועומס תעבורתי של מיליון וחצי אורחים בעיר מדי יום הביאו לחוסר יכולת להתנייע בעיר בצורה סבירה עקב פקקים בלתי נסבלים והיעדר מקומות חנייה לתושבים".
אם תיבחר, מה הדבר הראשון שתטפל בו?
"ראשית אעשה מהפכה בנושא התחבורה עם שינוי הסדרי החנייה והנסיעה. למשל, חנייה ב'כחול לבן' תתאפשר אך ורק לתושבי תל אביב (מיליון וחצי האורחים שמגיעים מחוץ לעיר יוכלו לחנות בחניונים). כך יתפנו אלפי מקומות חנייה לתל אביבים.
"בנושא הפקקים - בדיוק כמו שבחלק מנתיבי התחבורה הציבוריים ניתן לנסוע +2 כך בכוונתי לאפשר בכל הנת"צים של תל אביב נסיעה חופשית לתל אביבים".
איך תטפל בנושא המסתננים בעיר?
"אין ספק שזהו נושא כאוב שהונחת על תל אביב ומצריך חשיבה מחוץ לקופסה מבלי להיכנע לתכתיבי המדינה. המטרה היא למצוא פתרון הולם שיענה על הצורך של התושבים בעיר בביטחון אישי וחזרה לשגרת חיים נורמלית, כפי שמגיע להם".